WWRD to szereg działań – rehabilitacyjnych, pedagogicznych, psychologicznych skierowanych bezpośrednio do dziecka z zaburzeniami. Obejmuje także wsparcie rodziny uczestnika zajęć. WWRD to wielospecjalistyczne, kompleksowe i intensywne działania mające na celu stymulowanie funkcji odpowiedzialnych za rozwój psychomotoryczny i komunikację małego dziecka z niepełnosprawnością. Trwa od chwili wykrycia trudności do czasu podjęcia przez dziecko nauki w szkole .
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka:
- zmniejsza ryzyko opóźnień rozwojowych;
- spełnia funkcję terapeutyczną;
- zmniejsza skutki uboczne niepełnosprawności ciążącej na dziecku;
- dostarcza informacji z zakresu diagnozy, przyczyn zaburzeń;
- prognoz, wiedzy na temat rozwoju dziecka i jego stymulacji;
- umożliwia całej rodzinie przystosowanie się do nowej sytuacji związanej z postępowaniem wobec dziecka z niepełnosprawnością.
Podstawą objęcia dziecka oddziaływaniami terapeutycznymi w ramach WWRD jest opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydawana przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną.
Zajęcia WWRD prowadzone są przez zespół specjalistów, w skład którego wchodzą: pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka (pedagog specjalny, tyflopedagog, surdopedagog), psycholog, logopeda, rehabilitant, terapeuta integracji sensorycznej.
Stymulacja widzenia, którą prowadzimy w naszej placówce rozpoczyna się od dokonaniu oceny funkcjonowania wzrokowego, którą prowadzą specjaliści. Następnie zostaje opracowany program, w którym znajdują się ćwiczenia niezbędne do poprawy rozwoju zaburzonych funkcji dziecka oraz wskazówki dla rodziców, jak pracować z dzieckiem.
Integracja sensoryczna to „NAUKOWA ZABAWA”, podczas której w ciekawy dla dziecka sposób dokonuje się integrowanie bodźców. Zadaniem terapii SI jest przede wszystkim zapewnienie wsparcia i usprawnianie pracy systemów sensorycznych oraz procesów układu nerwowego. Poprzez zabawę, w czasie aktywności ruchowej dostarczamy dziecku kontrolowanej przez terapeutę ilości bodźców sensorycznych, wywołujących w konsekwencji poprawę integracji bodźców docierających do dziecka z otoczenia, jak i jego ciała. Dzięki tej zabawie można poprawić m.in. motorykę – małą i dużą, stosownie do charakteru zaburzenia, koordynację wzrokowo-słuchową.