Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w Zespole Placówek Edukacyjno – Wychowawczych polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających w szczególności z:
- niepełnosprawności,
- zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
- ze szczególnych uzdolnień,
- zaburzeń komunikacji językowej,
- choroby przewlekłej,
- sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
- niepowodzeń edukacyjnych,
- zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi,
- trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub zmianą środowiska edukacyjnego.
Zadania realizowane w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej:
- Systematyczna współpraca z dyrektorem ZPEW, wicedyrektorami, kierownikiem warsztatów, specjalistami oraz pielęgniarkami.
- Praca z uczniami nowo przyjętymi (zapoznanie się z dokumentacją, wywiad z rodzicami, obserwacja dziecka, łagodzenie okresu aklimatyzacji w nowym środowisku).
- Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych (poprzez zapoznanie się z dokumentacją, rozmowy z uczniami, rodzicami, wychowawcami, obserwacja frekwencji i wyników nauczania ucznia, analiza sytuacji materialnej rodziny, pomoc w uzyskaniu pomocy od powołanych do tego placówek).
- Praca z rodzicami: udzielanie porad, informacji, wyjaśnień. Indywidualne rozmowy z rodzicami o charakterze interwencyjnym, informacyjnym czy terapeutycznym.
- Stałe wszechstronne poznawanie możliwości i trudności uczniów poprzez obserwację wychowanków w sytuacji klasowo – lekcyjnej, na przerwach, rozmowy indywidualne.
- Pomoc i wspieranie uczniów i ich rodzin w sytuacjach trudnych, kryzysowych dla nich. Rozmowy indywidualne z uczniami w sytuacjach trudnych i wynikających z bieżących potrzeb.
- Przeciwdziałanie różnym formom niedostosowania społecznego młodzieży.
- Udział w pracach wszystkich zespołów szkolnych, które przewidują obecność psychologa, pedagoga.
- Współpraca z instytucjami niosącymi pomoc rodzinie w sytuacjach kryzysowych, m.in. z MOPS, GOPS, policją, sądem, specjalistycznymi poradniami, kuratorami sądowymi, itp.