Aktywna Tablica

Protokół z zebrania koordynatorów nauczycielskich zespołów samokształceniowych w Zespole Placówek Edukacyjno – Wychowawczych w Skarżysku – Kamiennej w ramach udziału w ,,Programie rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno – komunikacyjnych na lata 2020-2024 – ,,Aktywna tablica”

Dnia 15.12.2020 r. w Zespole Placówek Edukacyjno – Wychowawczych w Skarżysku – Kamiennej odbyło się zebranie koordynatorów (lista obecności w załączniku) w ramach programu ,,Aktywna tablica”. Zarządzeniem dyrektora placówki pana Marcina Kruka powołany został e – koordynator ,,Aktywnej tablicy” – Jerzy Dobaj oraz koordynatorzy nauczycielskich zespołów samokształceniowych wraz z członkami w składzie:

SZKOŁA PODSTAWOWA:

Iwona Kutera – koordynator w Szkoły Podstawowej

ZESPÓŁ NAUCZYCIELI SAMOKSZTAŁCENIOWYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ:

  • Marzena Grzelec,  Milena Łęcka, Monika Gołofit, Katarzyna Krakowiak, Magdalena Kupczewska

 

BRANŻOWA SZKOŁA I STOPNIA:

Ilona Wątła – koordynator w Branżowej Szkole I Stopnia

ZESPÓŁ NAUCZYCIELI SAMOKSZTAŁCENIOWYCH W BRANŻOWEJ SZKOLE I STOPNIA:

  • Monika Supernat, Ludomir Wątor, Ewa Binkowska, Tomasz Kołacz, Martyna Łutczyk

 

LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE:

Izabela Sieczka – koordynator W Liceum Ogólnokształcącym

ZESPÓŁ NAUCZYCIELI SAMOKSZTAŁCENIOWYCH W LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM:

  • Ludomir Wątor, Beata Witkowska, Jolanta Stępień, Kinga Woźniak, Marta Gwóźdź

 

Działania dotyczące wdrażania stosowania TIK w procesie nauczania w ramach Programu będą polegały na:

  1. Uczestniczeniu w konferencjach i szkoleniach z zakresu stosowania TIK w nauczaniu (5 nauczycieli).
  2. Uczestniczeniu przez przynajmniej jednego nauczyciela Szkoły Podstawowej, Branżowej Szkoły I Stopnia, Liceum Ogólnokształcącego w międzyszkolnych sieciach współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu: a) Udział w co najmniej trzech spotkaniach organizowanych w ramach międzyszkolnych sieci współpracy nauczycieli. b) Zorganizowanie w szkole w ramach uczestnictwa w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, co najmniej dwóch lekcji otwartych w wykorzystaniem TIK w nauczaniu. c) Dzieleniu się przyjętymi rozwiązaniami i doświadczeniami z innymi nauczycielami przez udostępnianie w międzyszkolnej sieci współpracy z nauczycielami, w szczególności opracowanych zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem TIK, przykładów dobrych praktyk.
  3. Wyznaczeniu szkolnego e – koordynatora do koordynowania działań w zakresie stosowania TIK w szkole oraz powołanie nauczycielskich zespołów samokształceniowych, które wspierają dyrektora szkoły i nauczycieli w zorganizowaniu pracy szkoły z wykorzystaniem TIK.
  4. Wykorzystaniu TIK na zajęciach edukacyjnych prowadzonych w każdym oddziale szkoły biorącej udział w Programie, w wymiarze co najmniej 5 godzin zajęć edukacyjnych średnio w każdym tygodniu nauki w każdym roku szkolnym realizacji Programu od daty zainstalowania i uruchomienia pomocy dydaktycznych.
  5. Przedstawieniu organowi prowadzącemu szkołę ( SP, BSIS, LO) sprawozdania z realizacji zadań wynikających z udziału w Programie: a) Ocenę wpływu stosowania TIK w szkołach na zaangażowanie nauczycieli w procesie nauczania i uczniów w procesie uczenia się. b) Charakterystykę problemów i barier w realizacji Programu. c) Ocenę stopnia realizacji przez szkołę zadań wynikających z udziału w Programie. d) Wypełnieniu ankiet oraz udział w badaniach na potrzeby przeprowadzenia ewaluacji Programu. Wyznaczony został kolejny termin spotkania zespołów w dniu 18.01.2021 r. Protokołowała: Ilona Wątła

,,Aktywna Tablica 2020” w Branżowej Szkole I Stopnia

W ramach programu wdrażania stosowania TIK w procesie nauczania oraz rozwijania szkolnej infrastruktury, kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno – komunikacyjnych ,,Aktywna tablica 2020” w Branżowej Szkoły I Stopnia w Zespole Placówek Edukacyjno – Wychowawczych w Skarżysku – Kamiennej wdrożono następujące działania:

  1. Uczestniczenie nauczycieli Branżowej Szkoły I Stopnia w konferencjach: a) 11.01.2021 r. ,,Zdalnie i genialnie, czyli Genially w rękach ucznia”. Organizacja wydarzenia: Prywatna Szkoła Podstawowa im. T. Halika w Redzie Koordynacja organizacji, prowadzenie wydarzenia: Irmina Żarska Patronat: Wiosna Edukacji Zaświadczenie potwierdzające udział w wydarzeniu – załącznik do protokołu. b) 13.01.2021 r. ,,Neurodydaktyka i nauka poprzez grupową zabawę”. Organizator wydarzenia: Prywatna Szkoła Podstawowa im. T. Halika w Redzie Koordynacja wydarzenia, prowadzenie: Irmina Żarska Patronat: Wiosna Edukacji Zaświadczenie potwierdzające udział w tym spotkaniu – załącznik do protokołu.
  2. Udział w szkoleniu z zakresu stosowania TIK w nauczaniu w dniu 07.12.2020 r.: ,,Szkolenie z zakresu obsługi technologii informacyjno – komunikacyjnych oraz stosowania TIK w nauczaniu”. Szkolenie przeprowadzone w ramach programu ,,Aktywna tablica 2020”.
  3. Uczestniczeniu w międzyszkolnych sieciach współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu: a) Udział w co najmniej trzech spotkaniach organizowanych w ramach międzyszkolnych sieci współpracy nauczycieli – spotkanie koordynatorów w dniu 15.12.2020 r., spotkanie zespołu nauczycieli z BSIS dn. 16.12.2020 r., 18.010.2021 r., trzecie spotkanie zaplanowano w marcu 2021 r. (protokoły z zebrań w dokumentacji z przebiegu realizacji programu). b) Zorganizowanie w ramach uczestnictwa w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli dwóch lekcji otwartych w wykorzystaniem TIK w nauczaniu – lekcje otwarte odbyły się w dniu 08.12.2020 r. podczas zajęć z języka polskiego oraz matematyki. c) Dzielenie się przyjętymi rozwiązaniami i doświadczeniami z innymi nauczycielami przez udostępnianie w międzyszkolnej sieci współpracy z nauczycielami opracowanych zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem TIK, przykładów dobrych praktyk – materiały oraz scenariusze z zajęć udostępniane są na bieżąco nauczycielom stażystom, którzy uczestniczą w otwartych lekcjach w ramach stażu, jak również przykładów dobrych praktyk.
  4. Wykorzystaniu TIK na zajęciach edukacyjnych – od dnia zainstalowania sprzętu w ramach programu nauczyciele wykorzystują TIK podczas zajęć edukacyjnych oraz odnotowują realizację w dziennikach lekcyjnym Branżowej Szkoły I Stopnia.

Program ,,Aktywna Tablica 2020” realizowany w ZPE-W

Jednym z zasadniczych zadań współczesnej szkoły jest rozwijanie kompetencji uczniów przygotowujących ich do życia w społeczeństwie informacyjnym oraz na założeniu, że rozwój kompetencji uczniów w tym zakresie powinien dokonywać się w nowocześnie wyposażonej szkole. Zespół Placówek Edukacyjo -Wychowawczych w Skarżysku – Kamiennej przystąpił do rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych – ,,Aktywna tablica 2020”. Program finansowany jest ze środków budżetu państwa oraz wkładu własnego organu prowadzącego szkołę – Starostwo Powiatowe w Skarżysku – Kamiennej. Szkoła Podstawowa, Branżowa Szkoła I Stopnia oraz Liceum Ogólnokształcące zostały doposażone w sprzęt o łącznej wartości 52 500 zł. Sale lekcyjne doposażono w tablicę interaktywną, projektory, głośniki, interaktywny monitor dotykowy oraz laptopy. Zakupiony w ramach programu sprzęt jest wykorzystywany w trakcie prowadzonych zajęć. Lekcje są ciekawsze, wzbogacone o treści i ćwiczenia zawarte w multibookach i e-podręcznikach, które przedstawione są w atrakcyjny sposób, co bezpośrednio wpływa na zainteresowanie uczniów. Wzrasta ich motywacja do nauki i ich zaangażowanie, a także aktywność na zajęciach. Wykorzystanie edukacyjnych stron internetowych, gier, zabaw, quizów, programów edukacyjnych oraz całej gamy narzędzi edukacyjnych pozwoli na stałe podnoszenie poziomu nauczania i jakości pracy szkoły. Wpływa znacząco na zapewnianie wysokiej jakości edukacji w naszej placówce.


Sprawozdanie koordynatora programu ,,Aktywna Tablica” - w roku szkolnym 2020/2021

W roku szkolnym 2020/2021 nasza placówka przystąpiła do Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020-2024 – „AKTYWNA TABLICA”.

Głównym celem Programu jest umożliwienie wykorzystywania w procesie dydaktycznym nowoczesnych pomocy dydaktycznych, wykorzystanie technologii informatycznej w pracy rewalidacyjnej , podniesienie kompetencji uczniów i nauczycieli przez rozwijanie sposobu myślenia o możliwościach wykorzystania nowych technologii, umożliwienie szerokiego wykorzystywanie TIK i doprowadzenie do upowszechnienia interaktywnych metod pracy na zajęciach edukacyjnych z różnych przedmiotów. Ważnym aspektem i celem dodatkowym Programu jest również umożliwienie uczniom rozwijania ich zainteresowań i uzdolnień w ramach zajęć pozalekcyjnych. Szkolnym e-koordynatorem jest mgr Jerzy Dobaj. E-koordynatorami w ramach międzyszkolnej sieci współpracy są:

  • Liceum Ogólnokształcące w Zespole Placówek Edukacyjno-Wychowawczych e-koordynator mgr Izabela Sieczka
  • Branżowa Szkoła Zawodowa I st. w Zespole Placówek Edukacyjno-Wychowawczych e-koordynator mgr Ilona Wątła
  • Szkoła Podstawowa Specjalna w Zespole Placówek Edukacyjno-Wychowawczych e-koordynator mgr Iwona Kutera

Zrealizowane zadania programu:

  1. Wyznaczenie koordynatora oraz zespołu wspierającego pracę nauczycieli oraz dyrektora podczas realizacji projektu w Zespole Placówek Edukacyjno-Wychowawczych w Skarżysku-Kamiennej
  2. Uczestniczenie przez nauczycieli naszej szkoły w szkoleniu z zakresu stosowania TIK
  3. Wykorzystanie technologii TIK podczas prowadzenia zajęć edukacyjnych, w tym lekcji otwartych, w Liceum Ogólnokształcącym, Branżowej Szkole Zawodowej I ST, Szkole Podstawowej Specjalnej
  4. Udostępnianie scenariuszy lekcji na stronie internetowej naszej szkoły www.zpewskarzysko.pl jako forma dzielenia się rozwiązaniami i doświadczeniami pracy z TIK
  5. Sporządzono Sprawozdania oraz protokoły spotkań zespołów nauczycieli LO, BSZ, SP.
  6. Dokonano ewaluacji uczestnictwa w programie na poziomie poszczególnych szkół w oparciu o opracowane ankiety (dołączone do dokumentacji).

Podczas realizacji projektu w roku szkolnego 2020/2021 działał zespół samokształceniowy realizujący zadania programowe, głownie te wymagające prowadzenia zajęć z użyciem Technologii Informacyjno-Komunikacyjnej podczas wszystkich zajęć edukacyjnych odbywających się w salach lekcyjnych. Do programu został powołany koordynator oraz zespół samokształceniowy, powstały scenariusze lekcji jako forma dzielenia się doświadczeniem oraz różnorodnymi formami rozwiązań pracy z TIK.

Podczas pracy z tablicą multimedialną wykorzystano takie metody pracy jak:

  • Pisanie i rysowanie na tablicy (nauczyciel i uczniowie)
  • Wyświetlanie filmów, zdjęć, obrazów graficznych, które mogą stanowić tło do notatek i rysunków np. uzupełniających wyświetlane obrazy.
  • Korzystanie z zasobów Internetu w czasie rzeczywistym
  • Przygotowanie gotowego scenariusza lekcji z teorią, ćwiczeniami praktycznym i multimedialnymi materiałami uzupełniającymi temat co maiło wpływ na dynamikę lekcji i lepsze wykorzystanie czasu.
  • Wykorzystywanie na lekcji ćwiczeń interaktywnych przygotowanych samodzielnie przez nauczyciela lub wykorzystanie już istniejących dobranych odpowiednio do poziomu uczniów w klasie co miało wpływ na dobór ćwiczeń do potrzeb poszczególnych uczniów i pozwoli na zaangażowanie uczniów zdolnych jak i tych z trudnościami w nauce.

 

Wnioski z pracy w projekcie:

  • rozwijanie wykorzystania TIK w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
  • zwrócenie uwagi na specyficzne trudności uczniów podczas pracy z wykorzystaniem TIK
  • udostępnienie uczniom narzędzi, które umożliwią im prace podczas samodzielnego rozwiązywania problemów
  • osiąganie wcześniej zamierzonych celów
  • praca metodami zwiększającymi motywacje uczniów do nauki
  • prezentacja łatwo dostępnych materiałów
  • rozwijanie wykorzystania TIK w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
  • kontynuacja korelacji międzyszkolnej przy wykorzystaniu TIK

 

Opracowano lekcje otwarte, scenariusze zajęć oraz prezentacje multimedialne z wykorzystaniem aktywnej tablicy (do pobrania):

 

Podsumowanie

W wyniku przeprowadzonej ewaluacji udziału w programie należy uznać iż założone cele pracy w międzyszkolnej sieci z wykorzystaniem programu ,,aktywna tablica „w roku szkolnym 2020/2021 zostały zrealizowane. Treści i zagadnienia poruszane na spotkaniach zespołów były różnorodne i wpływały konstruktywnie na pracę zespołów. Do najistotniejszych zalet korelacji międzyszkolnej w programie uznano: wymianę doświadczeń w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, wspomaganie procesów dydaktyczno-rewalidacyjnych przez technologię informacyjna oraz wzbogacanie warsztatu pracy.


Skip to content