30 czerwca 2023 r. zakończyła się realizacja przedsięwzięcia grantowego w ramach ogłoszonych przez ORE konkursów „Pilotażowe wdrożenie Modelu Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą”. Centrum w Skarżysku- Kamiennej z dniem 1 lipca rozpoczęło 3-miesięczny okres zachowania trwałości projektu, w którym realizuje zadania wynikające z diagnozy potrzeb placówek ogólnodostępnych objętych wsparciem w tym okresie. Z przeprowadzonej ewaluacji wynika, że wsparcie udzielone uczniom, nauczycielom i rodzicom było bardzo potrzebne i spotkało się z wysokimi ocenami.
Kadra SCWEW podczas lipcowego spotkania organizacyjnego zaplanowała działania z uwzględnieniem funkcjonowania wypożyczalni sprzętu specjalistycznego. Utworzono tym samym harmonogram prac przypadający na okres trwałości projektu, jak również podsumowano dotychczas udzielone wsparcie przedszkolom i szkołom ogólnodostępnym.
W ramach przeprowadzonych ewaluacji na zakończenie projektu wnioski i rekomendacje przedstawiają się następująco:
Ogólne wnioski:
1. W efekcie działań podejmowanych przez SCWEW wiedza ankietowanych wzrosła, poznali nowe metody pracy, zdobyli informacje o edukacji włączającej, nowe spojrzenie na idee edukacji włączającej, poszerzyli wiedzę i umiejętności dotyczące pracy z uczniem ze zróżnicowanymi, w tym specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi.
2. Nauczyciele otrzymali niezbędną pomoc w celu poprawy jakości pracy w szkole/ przedszkolu poprzez szkolenia, instruktaże, doradztwo, współpracę w grupie, konsultacje eksperckie i specjalistyczne, zajęcia modelowe, superwizje koleżeńskie, rady pedagogiczne.
3. Ponadto nauczyciele poszerzyli wiedzę dotyczącą specyfiki poszczególnych niepełnosprawności uczniów, zapoznali się z formami pracy z uczniem ze zróżnicowanymi potrzebami na zajęciach z całym zespołem klasowym, otrzymali wsparcie w obszarze pracy z rodzicem oraz wykorzystania sprzętu specjalistycznego na zajęciach.
4. Efektem było pełne włączenie każdego dziecka w proces kształcenia, niwelowanie barier i ograniczeń dzieci poprzez dobór właściwego sprzętu oraz pomocy dydaktycznych, ułatwienie procesu nauczania, zwiększenie motywacji do nauki, uatrakcyjnienie zajęć.
5. Ankietowani zrozumieli potrzeby danego dziecka, nastąpiła indywidualizacja nauczania, podniesienie poziomu nauki, poprawa stosunków rodzinnych, dziecko – rodzic, porozumienie z dzieckiem, podniesienie świadomości oraz poszerzenie wiedzy dotyczącej funkcjonowania konkretnego dziecka dzięki wdrożeniu właściwych metod pracy.
6. Nastąpiła zmiana podejścia zespołu klasowego do ucznia z niepełnosprawnością, lepsze zrozumienie jego potrzeb przez klasę, dostosowano kryteria oceniania poprzez współpracę nauczycieli i specjalistów.
7. Wsparcie w zakresie pomocy psychologiczno – pedagogicznej ocenione zostało bardzo wysoko.
8. Funkcjonowanie wypożyczalni sprzętu specjalistycznego i pomocy dydaktycznych oraz instruktaże ankietowani ocenili bardzo dobrze.
9. Zwiększenie poziomu zaangażowania kadry pedagogicznej w działania na rzecz uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami/ grup zróżnicowanych oceniono bardzo dobrze zarówno w przedszkolu/ szkole podstawowej, jak i szkole ponadpodstawowej.
10. Współpraca i oferta SCWEW była bogata merytorycznie i wyczerpująca.
11. Działania realizowane przez SCWEW były odbierane pozytywnie.
Rekomendacje:
1. W przyszłości rekomendowane jest zacieśnienie współpracy z instytucjami działającymi na rzecz rodziny.
2. Zwiększenie ilości sprzętu specjalistycznego, uzupełnienie zasobów o coraz to nowsze pomoce zgodnie z zapotrzebowaniem placówek.
3. Respondenci wykazali podczas badania zwiększenie pomocy specjalistów w szkołach, pomoc NFZ, służb zdrowia, zapewnienie ciągłości udzielanej pomocy.