W Technikum nr 2 Zespołu Szkół Ekonomicznych w Skarżysku – Kamiennej w ramach zachowania trwałości projektu „Pilotażowe wdrożenie modelu Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW)” w ramach II Osi priorytetowej Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój „Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji”, Działanie 2.10 Wysoka jakość systemu oświaty, lider SCWEW Marcin Kruk przeprowadził konsultację indywidualną z dyrektor szkoły/ koordynatorem ds. edukacji włączającej i współpracy ze SCWEW.
Lider SCWEW podczas spotkania przedstawił wypracowane rozwiązania z końcowego etapu, jak również z poprzednich działań, które zostaną wykorzystane w trakcie weryfikacji Modelu SCWEW, co umożliwi opracowanie flagowego katalogu form i metod pracy przyszłych SCWEW-ów oraz propozycji skutecznej oferty wsparcia po zakończeniu pilotażu. Lider podkreślił, że w dalszym ciągu należy zwrócić uwagę na współpracę ze środowiskiem lokalnym oraz większe wykorzystanie lokalnych zasobów do realizacji i kontynuacji zadań SCWEW. Zaowocuje to w przyszłości wyjściem na zewnątrz z ofertą wsparcia oraz promocją edukacji włączającej w środowisku lokalnym. Podczas konsultacji dyrektor szkoły przeanalizował udzielone wsparcie oraz realizację założeń edukacji włączającej w praktyce szkolnej. Omówił również zajęcia, które odbyły się na terenie szkoły oraz rolę specjalistów SCWEW w budowaniu klimatu inkluzji. Analizie poddano również ocenę kompetencji nauczycieli po zakończeniu projektu.
Wnioski z udzielonego przez SCWEW wsparcia:
– nauczyciele uznali, że obecnie znacznie wzrósł ich poziom otwartości na ideę edukacji włączającej, wskazali, że znają obecnie jej założenia i są przygotowani do prowadzenia zajęć z uczniami o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych.
– wskazali, że znają zasady prowadzenia oceny funkcjonalnej w szkole, zasady planowania zajęć w grupie zróżnicowanej z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych uczniów, strategie uczenia się i stylów nauczania w celu ich doboru do zróżnicowanych potrzeb uczniów.
– uznali, że raczej potrafią wspierać proces uczenia się każdego ucznia w jego indywidualnym tempie, znają zasady projektowania przestrzeni klasowej odpowiednio do zróżnicowanych potrzeb uczniów, potrafią dobierać odpowiednie środki i pomoce dydaktyczne, aranżować warunki motywujące uczniów do nauki, stosować metody wspierające wzajemne uczenie się uczniów w grupie zróżnicowanej, znają zasady dostosowań wymagań edukacyjnych do potrzeb i możliwości uczniów, zasady oceniania uczniów o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych.
– wykorzystują zróżnicowane metody i formy współpracy z rodzicami, znają wytyczne prawne i praktyczne aspekty tworzenia IPET-ów, znają czynniki wpływające na klimat akceptacji dla różnorodności w klasie/ grupie, wiedzą jak pracować z grupą o silnym zróżnicowaniu potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz wiedzą, w jaki sposób mogą uzyskać wsparcie w zakresie realizacji edukacji włączającej.
-potrafią zadbać o swój dobrostan w pracy nauczyciela i chcą otrzymywać wsparcie w zakresie pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych.
– Nie czują się jednak jeszcze absolutnymi specjalistami w zakresie edukacji włączającej.
Ogólne wnioski:
1. Nauczyciele jednogłośnie uznali, że ich stan wiedzy i doświadczeń dotyczących edukacji włączającej sprzed dwóch lat różni się znacząco – w sensie negatywnym – od stanu wiedzy i umiejętności posiadanych obecnie dzięki wsparciu udzielanemu przez osoby pracujące w SCWEW. Zmiana ta dotyczy wszystkich obszarów poddanych badaniu ankietowemu.
Rekomendacje:
1. Praca Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą powinna być bezwzględnie kontynuowana, zwłaszcza, że nauczyciele nadal potrzebują wsparcia w tym zakresie.