Konsultacja dla dyrektorów oraz koordynatorów ds. edukacji włączającej i współpracy ze SCWEW w Przedszkolu Samorządowym w Skarżysku Kościelnym

W ramach zachowania trwałości projektu „Pilotażowe wdrożenie modelu Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW)” w ramach II Osi priorytetowej Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój „Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji”, Działanie 2.10 Wysoka jakość systemu oświaty w Przedszkolu Samorządowym w Skarżysku Kościelnym odbyła się konsultacja lidera SCWEW Skarżysko – Kamienna, Marcina Kruka z dyrektorem oraz koordynatorem ds. edukacji włączającej i współpracy ze SCWEW. Zakres merytoryczny spotkania dotyczył oceny nabytych kompetencji nauczycieli i specjalistów na zakończenie projektu oraz omówienia działań w ramach utrzymania trwałości pilotażu.

Głównym tematem konsultacji było zwiększenie efektywności działań podejmowanych przez pracowników przedszkoli ogólnodostępnych na rzecz uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi. Poprzez zapewnienie wsparcia, w szczególności poszerzenie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji w zakresie wdrażania inkluzji, pracy z grupą zróżnicowaną, poziom oraz jakość nauczania przyniósł oczekiwane efekty. Omówiono wykorzystanie sprzętu specjalistycznego, pomocy dydaktycznych oraz materiałów edukacyjnych w pracy z dziećmi i uczniami ze zróżnicowanymi potrzebami rozwojowymi. Lider przedstawił realizowane działania w ramach trwałości grantu, m.in.:

1. Funkcjonowanie zespołu SCWEW, w tym lidera.

2. Przeprowadzenie diagnozy w celu określenia, jakie są potrzeby szkoły w zakresie pracy z grupami uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi.

3. Funkcjonowanie wypożyczalni sprzętu specjalistycznego.

4. Realizację wsparcia wynikającego z diagnozy.

Ocenie poddano kompetencje nauczycieli po zakończeniu pilotażu. Ogólne wnioski wynikające z raportu:

1. Nauczyciele znają zasady prowadzenia oceny funkcjonalnej.

2. Wszyscy nauczyciele znają założenia edukacji włączającej.

3. Wzrosła wiedza nauczycieli na temat prawnych i etycznych aspektów tworzenia IPET.

4. Podniosły się kompetencję nauczycieli w zakresie zasad oceniania dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych.

5. Wszyscy nauczyciele chcą nadal otrzymywać wsparcie w zakresie pracy z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych.


Skip to content