Konsultacja indywidualna w ramach zachowania trwałości projektu „Pilotażowe wdrożenie modelu Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW)” w ramach II Osi priorytetowej Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój „Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji”, Działanie 2.10 Wysoka jakość systemu oświaty w Specjalistycznym Centrum Wspierającym Edukację Włączającą w Skarżysku – Kamiennej przeprowadzona została z dyrektorem/ koordynatorem Samorządowej Szkoły Podstawowej nr 3 im. Stefana Żeromskiego Suchedniów.
Podczas konsultacji lider SCWEW oraz koordynator poruszyli temat wprowadzanych zmian w szkolnictwie oraz ich wpływie na teraźniejszą sytuację placówki. Dostosowanie szkoły do zadań przewidzianych w modelu funkcjonowania SCWEW jest nurtującym pytaniem w kwestii przystosowania szkoły do potrzeb uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi. Ważną kwestią było także wykorzystanie technologii informacyjnej, w tym sprzętu specjalistycznego, oprogramowania multimedialnego podczas zajęć lekcyjnych w warunkach braku dostępu do Internetu – temat istotny w dobie współczesnej technologii informacyjnej. Omówiono działania dotychczas zrealizowane w czasie pilotażu. Poddano również ocenie kompetencje nauczycieli na zakończenie projektu.
Ogólne wnioski:
1. W przeciągu dwóch lat zwiększyła się wiedza nauczycieli dotycząca edukacji włączającej.
2. Zwiększyły się umiejętności nauczycieli do prowadzenia zajęć z uczniami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi.
3. Większość nauczycieli zna zasady oceny funkcjonalnej.
4. Znacząco poprawiła się wiedza dotycząca zasad planowania zajęć w grupie zróżnicowanej oraz strategii uczenia się i stylów nauczania.
5. Nie uległa zmianie umiejętność nauczycieli w wspieraniu procesu każdego ucznia w jego indywidualnym tempie.
6. Nauczyciele dobrze oceniają swoje kompetencje obecnie i 2 lata temu w zakresie zasad projektowania przestrzeni szkolnej, doboru środków i pomocy dydaktycznych, aranżacji warunków motywujących uczniów do nauki.
7. Większość nauczycieli stosuje metody pracy wspierające wzajemne uczenie się uczniów w grupie.
8. Nauczyciele wiedzą jak dostosowywać wymagania edukacyjne do potrzeb i możliwości uczniów, jak również znają zasady oceniania uczniów.
9. Prawie 100 % nauczycieli wykorzystuje zróżnicowane formy i metody współpracy z rodzicami.
10. Prawie wszyscy nauczyciele znają zasady tworzenia IPET.
11. Większość nauczycieli zna czynniki wpływające na klimat akceptacji dla różnorodności w klasie.
12. Zmieniała się zwiększyła, na przestrzeni dwóch lat wiedza nauczycieli dotycząca możliwości uzyskania wsparcia w zakresie realizacji edukacji włączającej.
13. Nauczyciele mają dużą świadomość jak zadbać o swój dobrostan psychiczny.
14. Wszyscy nauczyciele chcą otrzymywać wsparcie w zakresie pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych.