Branżowa Szkoła I Stopnia będąca częścią ZPEW powstała jako Zasadnicza Szkoła Zawodowa w 1992 roku. Jej zadaniem jest kształcenie młodzieży o szczególnych potrzebach edukacyjnych, młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, niepełnosprawnością ruchową, spektrum zaburzeń autystycznych, słabosłyszeniem, słabowidzeniem. Obecnie uczniowie mogą podjąć naukę w trzech kierunkach zawodowych:
- cukiernik,
- kucharz,
- stolarz.
Naukę w tej szkole może podjąć uczeń, który posiada świadectwo ukończenia szkoły podstawowej. Nauka w Branżowej Szkole I Stopnia trwa 3 lata i obejmuje kształcenie ogólne i zawodowe. Po ukończeniu Branżowej Szkoły I Stopnia i zdaniu egzaminu z jednej kwalifikacji absolwent uzyska dyplom potwierdzający kwalifikacje w zawodzie, a także otrzyma wykształcenie zasadnicze branżowe.
Absolwenci Branżowej Szkoły I Stopnia w celu uzyskania dyplomu technika będą mogli kontynuować naukę w dwuletniej Branżowej Szkole II Stopnia. Ponadto absolwent Branżowej Szkoły II Stopnia uzyska wykształcenie średnie branżowe i będzie mógł przystąpić do matury.
Nauka zawodu odbywa się w trzyletnim cyklu kształcenia. Zajęcia dydaktyczne i praktyczne odbywają się na terenie placówki, a absolwenci otrzymują świadectwo ukończenia szkoły branżowej w obranym kierunku. Każdy absolwent ma możliwość przystąpienia do zewnętrznego egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe organizowanego przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Łodzi na terenie placówki.
Dzięki istniejącym przy szkole Grupom Wychowawczym (Internat) uczniowie mają możliwość zakwaterowania oraz całodobowego wyżywienia w miejscu nauki.
Placówka posiada doskonale wyposażoną bazę dydaktyczną. Pracownie zajęć praktycznych: cukiernicze, kucharskie, stolarskie są równocześnie pracowniami egzaminacyjnymi OKE. Ich wyposażenie jest nowoczesne i profesjonalne.
Naukę zawodu prowadzą nauczyciele posiadający specjalistyczną wiedzę i bogate doświadczenie w pracy z młodzieżą o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Dzięki współpracy ze Świętokrzyskim Biurem Rozwoju Regionalnego w szkole realizowane były projekty współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Dotąd zrealizowane zostały projekty: ,,Mój zawód-moją szansą”, ,,Mój zawód-moją inwestycją”, „PEŁNOsprawni na rynku pracy”, „Jakościowa szkoła – jakościowa praca”, ,,Edukacja – rozwój – praca”.
Celem realizowanych w placówce przedsięwzięć jest dostosowanie umiejętności zawodowych uczestników i podniesienie jakości kształcenia do wymogów rynku pracy. Priorytetem – wyrównywanie dysproporcji edukacyjnych młodzieży mających trudności w spełnieniu wymagań edukacyjnych. Uczniowie w ramach projektów mieli możliwość uczestniczyć w indywidualnych zajęciach z matematyki, języka angielskiego, ICT. W ramach warsztatów z rozwoju kompetencji kluczowych, które są odpowiedzią na zapotrzebowanie lokalnych pracodawców prowadzone były warsztaty z zakresu planowania i organizacji pracy, zajęcia z przedsiębiorczości i kreatywności. Uczestnicy projektu mieli zapewnione płatne praktyki, dzięki czemu doskonalili swój warsztat oraz wiedzę i umiejętności zdobyte podczas zajęć praktycznych w szkole.
Ważnym elementem kształcenia jest również integracja społeczna. Wychowankowie szkoły w 2022 roku uczestniczyli w wizycie studyjnej przedstawicieli z całej Europy. Był to jeden z elementów ogromnego przedsięwzięcia, jakim był ,,V Europejski Parlament Wiejski”. Podczas spotkania mieli okazję poznać przedstawicieli m.in. Węgier, Estonii, Słowacji, Irlandii, Hiszpanii, Turcji, Finlandii, Armenii, Portugalii, Finlandii. Była to doskonała okazja, w czasie której reprezentanci społeczności szkolnej mogli się zintegrować z przyjaciółmi z całej Europy.